2013. december 17., kedd

Karácsonyi Bejgli, az eddigi legszebb!

Igazi Karácsonyi Bejgli készült. Épp most szedtem ki a sütőből a bejgli prototípusát, és el vagyok ájulva. Annyira, de annyira gyönyörű. Tudom, van akinek ez nem nagy fakszni, most sikerült nekem is elérni ezt az állapotot, repedésmentes, gyönyörű márványos felületű bejglit sütöttem! HURRÁ! Most már csak a többi ötezer receptet kell tökélyre fejlesztenem, kezdve a töltött káposztától, a húslevesen át, a szilvás gombócig, amitől ember lesz az ember lánya:)

De vissza a bejglihez. Fűszeres Eszter receptje, a töltelék pedig sokmindenkié. 

Bejgli
Hozzávalók:

A tésztához (3 rúd)
fél kilóliszt
50 gramm porcukor
5 gramm só
20 dkg vaj
1 tojás sárgája
120 gramm tej
12,5 gramm élesztő
+ 2 tojás a megkenéshez

Elkészítés:

A lisztbe belemorzsálom a vajat, Az élesztőt feloldom a tejben, de nem futtatom meg, és a többi hozzávalóval együtt belekeverem a lisztbe. 3 részre osztom, golyóvá formálom, és folpackkal letakarva fél órára hűtőbe teszem. Utána kinyújtom őket téglalap alakúra, a nyújtófával ütögetve a szélét, hogy szép egyenes legyen, kb 3 mm vékonyra. Megkenem a töltelékkel, az oldalain kihagyva 1,5 cm-es keretet, visszahajtom a tésztát, hogy a töltelék ne folyjon ki, feltekerem és sütőpapírral bélelt tepsibe teszem. Megkenem őket a tojássárgával hosszanti irányba és hideg helyre, én most a hűtőbe teszem. Amikor megszárad a tojás sárgája, bekenem a fehérjével kereszt irányba és megvárom, amíg ez is megszárad. Maradhat a hidegben egész éjszaka, én nem vártam, hanem tettem sütőbe. 180 fokos sütőben 25 percig sütöm. 

Mákos töltelék 2 rúdhoz (naná, ez a kedvenc)

20 dkg darált mák
10 dkg porcukor
1 ek meggylekvár
5 dkg mazsola beáztatva (rum/forró víz)
1 citrom reszelt héja
késhegynyi fahéj
0,4 dl tej ( ha kevés, picikét még lehet pótolni)

A porcukrot feloldom a tejben, felforralom, leforrázom vele a mákot, majd hozzákeverem a többi hozzávalót. Ne legyen nagyon nedves, épp csak kenni tudtam. Teljesen lehűtöm.

Diós töltelék (3 rúdhoz)

30 dkg darált dió
15 dkg porcukor
fél reszelt alma
1 ek sárgabaracklekvár
10 dkg mazsola
kis darab felaprított birsalmasajt
0,5 dl tej

A tejben feloldom a porcukrot, felforralom, leforrázom vele a diót, mint az előbb a máknál. A többi ízesítőt belekeverem és kihűtve töltöm be. 

És még lehet fokozni tovább gesztenyés töltelékkel, marcipános töltelékkel, ínyenceknek kakaós-fahéjas töltelékkel:) Étvágyakat!


Békés Karácsonyt Nektek!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése