2021. március 26., péntek

Karatnén Borozó

 Még a két karanténos időszak között, amikor még lazázhattunk, összehoztam egy borkóstolást a családdal. Szeretjük a borokat, persze csakis laikusan, semmi tudomány és flanc. A jó borokat pedig szeretjük, és igényünk is van a megismerésükre. Ezért a sok otthon töltött unalmas esték során kitaláltam, hogy ha már nincsenek nyitva a borászatok, nincs mozgás és esemény, csináljunk magunknak egyet házilag. Olyan karanténosan. 


Az könnyen ment, hogy milyen pincészeteket szeretnék megmutatni, és persze rengeteg leírást találtam, hogy mik alapján válogassunk borokat a kóstoláshoz, fehértől a vörösig, édestől a szárazig, de konkrét borsor csak nagyon kevés helyen található. Igazából csak egyes borszaküzleteknél volt olyan, hogy összeállított csomagot lehetett megvásárolni. Mondjuk azt leírással, pontozó táblával, szóval valóban használható módon. Nagy plusz pont oda! Sokkal több ilyenre lenne szükség szerintem. Elég sok önkéntes borszakértőnk van úgyis, ezzel lehetne mankót adni nekik.

Tehát vissza a pincészet választáshoz. Azt találtam ki, hogy a 2020-as Év bortermelője díj 5 jelöltjétől fogunk kóstolni. Velük nem nyúlok mellé, ők már letettek az asztalra valamit.

Borbély Tamás (Badacsonyi borvidék)

Figula Mihály (Balatonfüred-Csopaki borvidék)

Ipacs-Szabó István (Villányi borvidék)

Liptai Zsolt (Pannonhalmi borvidék)

Nyúlné Dr. Pühra Beáta (Etyek-Budai borvidék)

Na és innen jött a neheze. Kiválasztani egy bort, amit be is tudok szerezni, majd azt beilleszteni a sorba. A kiválasztás-beszerzés körök sem voltak egyszerűek, 3 kereskedésből sikerült összeszedni a borokat, pedig azt hittem, hogy minden kapható mindenhol. A sort a saját tapasztalásom, nemtudásom alapján raktam össze, még aznap este átbeszéltük, és finomítottunk rajta. Szerencsére a jó irányba. 

Válogatás közben megismertem a borászt, gyűjtögettem róla információt, hol tanult, merre járt, hogyan került a borok közelébe. Utánanéztem a borvidéknek, mi a jellemző talaja, éghajlata, milyen fajtákat termel a borász, mekkora területen, milyen technológiával. Végül a bor következett, milyen évjárat, milyen szőlőből készül, milyen ízvilággal rendelkezik. Végül ha olvastam valami érdekes infót róluk, azt még odabiggyesztettem a tetejére, és kialakult egy jó kis összefoglalás. Szépen elmesélni, mint egy jó kóstoláson, nem tudtam, de sokminden megragadt, és kinyomtatva ott volt előttem a segítség. 

Készültem egy pontozó-táblával is, amit végül összesítettem, és kijött az eredmény. Pontoztuk a színét, az illatát, az ízét, zamatát, illetve hogy összességében milyennek gondoljuk. Tényleg semmi extrát nem kell elképzelni, nem vagyunk szakértők.

A bor mellé volt szendvics-falatka, dió, sajt, zöldségek, humusz, padlizsánkrém, szóda. Csak, hogy éhen ne maradjuk.

Az este szuperül sikerült, nem volt hiány semmiben, a visszajelzés alapján készülhetek a következőre :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése